Skip to main content

59 tips diet secara sihat and semula jadi


w.b.t.



Apakah yang boleh dilakukan jika kita hanya boleh menerima satu perubahan diet sahaja?

1. Tambahkan hanya satu sajian buah atau sayuran sehari. Sesuaikan dulu dengan penerimaan tubuh, kemudian tambahkan lagi sehingga mencapai 8 hingga 10 sajian sehari.

2. Ambil sekurang-kurangnya dua sajian buah atau sayuran setiap kali waktu makan.

3. Tanamkan tekad untuk tidak mahu 'membesarkan' saiz sajian makanan.

4. Jadikan waktu makan satu tujuan untuk menyihatkan badan.

5. Mula amalkan sarapan pagi yang lengkap.

6. Pastikan pinggan diisi dengan separuh sajian sayuran dan/atau buah-buahan setiap kali waktu makan tengahari dan malam.




Tips mudah untuk mengurangkan kalori.

7. Ketika makan di luar, makan hanya setengah dan setengah lagi bungkus bawa balik.

8. Pesan satu sahaja pemanis mulut untuk dikongsi bersama.

9. Gunakan pinggan salad.

10. Letakkan makanan di atas pinggan. Jangan makan terus dari balang.

11. Isikan pinggan dengan sayuran dahulu. Kemudian barulah letak daging dan nasi.

12. Sekiranya minum 8 auns susu rendah lemak sehari, berat badan boleh berkurang sebanyak 2.5kg setahun.

13. Jus buah-buahan juga tinggi kalori, hadkan kepada 8 auns sehari.

14. Dapatkan kalori daripada makanan, bukannya minuman.

15. Simpan jurnal makanan.

16. "Makan semasa lapar, berhenti sebelum kenyang".

17. Gunakan sos biji sawi (mustard) berbanding mayonis.

18. Lebihkan sup. Sup jernih lebih rendah kalori.

19. Kurangkan atau elakkan terus minuman berkalori seperti soda atau teh manis.

20. Bawa bekal makanan sendiri.

21. Duduk tertib semasa makan.

22. Campurkan jus dengan air.

23. Banyakkan makan sayur-sayuran semasa makan tengahari.

24. Makan masakan sendiri di rumah.

25. Elakkan minuman bergas.




Cara untuk menikmati sayur-sayuran.

26. Ambil jus tomato semasa minum petang.

27. Jadikan hidangan sayuran lebih menarik dan sedap.

28. Campurkan 3 jenis kekacang di dalam salad.

29. Ingat! Sup sayur itu sebenarnya adalah sayur.

30. Keledek juga adalah sayur.

31. Campurkan bayam ke dalam sandwich, sup, pasta dan salad.

32. Jangan lokek untuk membeli sayuran yang telah sedia untuk dimakan.

33. Bencikan sayur? Lebihkan buah-buahan.

34. Simpan 7 jenis sayuran yang paling sukai. Campurkan, hangatkan dan tambahkan sos kegemaran. Mudah!




"Kata-kata Hikmah" untuk kekal dengan diet yang diamalkan.

35. "Sajian terbaik makanan tinggi kalori yang jumlahnya sedikit. Sajian terbaik sayur-sayuran yang jumlahnya banyak".

36. "Nafsu makanku hanya sementara apabila tumpuanku kepada perkara yang lain".

37. "Saya mahu nikmati hidup lebih lama".

38. "Saya sedang bekerja keras sekarang ini".

39. "Adalah lebih menyakitkan menjadi gemuk berbanding berhenti makan sekarang".




Ambil makanan berkhasiat tetapi masih gemuk. Mana silapnya?

40. Elak waktu makan. (Jangan elak waktu makan).

41. Tidak menganggap diri gemuk.

42. Makan terlalu banyak. Bukanlah apa yang dimakan, tetapi berapa banyak yang dimakan.

43. Makan terlalu banyak biskut sebagai snek.

44. Tidak memperdulikan 'saiz sajian'.

45. Mengunyah satu mangkuk penuh kacang sebagai snek.

46. Menganggap 'energy bar' dan 'fruit smoothie' rendah kalori.




Apakah yang boleh dimakan, jika malas memasak?

47. 'Smoothie' yang diperbuat daripada susu rendah lemak, buah-buahan beku dan germa gandum.

48. Burger segara paling kecil (dengan sos biji sawi dan sos tomato, bukannya mayonis) dan tanpa minuman berkalori.

49. Sandwich mentega kacang di atas roti gandum penuh bersama satu gelas susu rendah lemak dan sebiji epal.

50. Kepingan ayam dan brokoli beku (hangatkan di dalam ketuhar gelombang mikro) bersama keju parmesan.

51. Salad ayam bersama segelas susu rendah lemak.

52. Telur hancur (masak di atas kuali tidak melekat).

53. Sayur beku dihangatkan di dalam ketuhar gelombang mikro, tambahkan keju parmesan dan dua sudu besar hirisan kacang.

54. Salad tuna, tomato ceri, hirisan keju rendah lemak dan sos itali rendah kalori.

55. Roti gandum penuh bersama hirisan salami, keju rendah lemak, tomato, sos biji sawi bersama lobak putih.

56. Panaskan satu tin sup.

57. Bijiran, buah dan susu tanpa lemak.

58. Sandwich sayuran.

59. Hirisan buah-buahan bersama yogurt rendah lemak.




Sekian.







Comments

Popular posts from this blog

MENERIMA TEMPAHAN MENJAHIT PAKAIAN

Saya ada menyediakan khidmat menjahit pelbagai jenis pakaian lelaki, wanita, dewasa, dan kanak-kanak.

Boleh singgah instagram dan laman muka bukusaya untuk tengok gambar hasil jahitan saya selama saya menceburi dalam bidang menjahit ni.
Facebook : Yusliana Yusof
Instagram : yuslianayusof
Di bawah ni antara koleksi gambar baju yang saya jahit :
BAJU BRIDESMAID : family phia

BAJU UNTUK KE KENDURI KAHWIN : kak syikin

BAJU TUNANG : eika

BAJU NIKAH : noly

BAJU SANDING : butik pengantin kak alin

BAJU SANDING : butik pengantin kak alin

BAJU TUNANG : noly

BAJU TUNANG : atikah

BAJU SANDING : kak ain






Sekian, terima kasih. 

Tips Hilangkan Jeragat

w.b.t.
Kali ni nana nak share sikit tips macam mana nak hilangkan jeragat. Tapi, sabar dulu. Jangan gelojoh.
p/s: Tips ni bukan untuk hilangkan jeragat dimuka, tapi untuk hilangkan jeragat di toto, comforter, selimut, or cadar (yang fabrik tak luntur color lah biasanya).
Jeragat atau nana lebih biasa panggil taik lalat je. Cuba korang tengok kat toto ke comforter ke yang dah lame tak basuh tu, mesti dah naik taik lalat. Geli je nak pakai-ada hitam2 @ taik lalat. Kadang2 kat telekung or pakaian sembahyang orang pempuan, kat bahagian muka dia tu, lau lama tak basuh mulalah bertaik lalatkan?
So sekarang ni, nana nak sharelah cikit cara nana nak hilangkan jeragat or taik lalat ni kat pakaian or fabrik yang tak luntur warnanya lah.
Senang je. Bahan2 (macam nak memasak plak) :
1. Korang hanya perlukan air sabun (sabun letak cikit je, biar air banyak tak pe).2. Clorox (tak payah campur air) yang biasa ada kat pasaran tu. 3. Fabrik yang korang nak cuci (biar dia dalam keadaan kering, jangan basahka…

Salin Baju Dalam Train ??

w.b.t.

Tengok ni?




Apalah masalah diorang ni kan?



Sekian.